Civilization V: Brave New World – recenzja #1

Cywilizacja nosi specjalny płaszcz w ramach gier strategicznych. Jako jedna z pierwszych gier tego gatunku i protoplasta stylu 4X, nie tylko zrodziła jedną z najpopularniejszych franczyz strategicznych, ale także jedną z najbardziej wpływowych. Sid Civil Cywilizacja V Sid Meiera wzięła wiele podstawowych elementów rozgrywki z powrotem do swoich korzeni, zmieniając i ulepszając je w celu zmodernizowania starzejącej się mechaniki. Było to nieco kontrowersyjne posunięcie, pozbawiające wiele ze złożoności, której fani oczekiwali, ale po Bogach i Królach oraz w Dzielnym Nowym Świecie widać wyraźnie piękno i elegancję tego, co zrobił Firaxis. Dzięki wyjątkowo sprytnym dodatkom do wielu najsłabszych obszarów wcześniejszych wpisów, Brave New World to nie tylko najlepsza cywilizacja; jest to jedna z najlepiej spreparowanych gier strategicznych w najnowszej pamięci.

Prawdopodobnie jedną z największych zmian jest włączenie do szlaków handlowych Brave New World. W przeszłości handel międzynarodowy był obsługiwany wyłącznie przez porozumienia między dwoma głowami państw i stanowił rdzeń systemu dyplomacji gry. Teraz szlaki handlowe ustanawiają nową podstawę stosunków międzynarodowych. Masz możliwość budowania przyczep kempingowych i statków towarowych, a następnie wysyłki materiałów do iz własnych miast lub handlu z innymi władcami i państwami-miastami. Odległe cywilizacje i te z różnymi zasobami luksusowymi dają większe zyski, ale są wrażliwymi celami dla wrogich sił. Konieczne są znaczące inwestycje, aby niezawodnie zabezpieczyć twoje źródła dochodu podczas wczesnej gry, ale kompromisy mogą być bardzo korzystne.

Podobnie jak miękka siła sprawowana przez realną współpracę gospodarczą, pełen potencjał handlu jest elegancko subtelny. Nauka, wpływy religijne i niektóre efekty kulturowe są również przekazywane za pośrednictwem szlaków handlowych. Jeśli, na przykład, twoja cywilizacja jest znacznie bardziej zaawansowana niż ta, z którą handlujesz, twoja przewaga powoli zaczyna znikać, ponieważ twoja droga handlowa daje ogromne korzyści badawcze swojemu partnerowi handlowemu. Podobnie presja religijna jest zbywalna i może być użyta z wielkim skutkiem, jeśli szukasz sprytnej metody zbierania nawróconych. Dodatkowo, jeśli twój ulubiony fortel w cywilizacji obraca się wokół szybkiej ekspansji twojego imperium, wtedy wewnętrzne szlaki handlowe mogą być użyte do przeniesienia zasobów żywności i produkcji do nowych miast, co pozwala ci szybko budować obronę i pobudzać wzrost populacji.

Statki towarowe są warte znacznie więcej niż najeźdźcy niż karawany, a historycznie floty handlowe były paliwem najpotężniejszych mocy świata. Oceany mogą jednak zajmować duże miejsce, a nawet w późniejszych etapach gry, kiedy masz do dyspozycji lotniskowce i pancerniki, ochrona kilku tysięcy mil transoceanicznych tras może być opodatkowaniem. To, co robi, jest jednak rzadkim pretekstem do budowania i utrzymywania potężnych sił morskich. Ta aktualizacja nie tylko zapewnia Cywilizację zgodną z jednym z bardziej krytycznych elementów historii, ale czyni to w tak zabawny, niepowtarzalny i autentycznie kreatywny sposób, że cały system nie może być bardziej naturalny i zasadniczy do grania.

Drugim ważnym dodatkiem do zestawu funkcji cywilizacji jest turystyka. Jako ekspansja kultury, turystyka zasadniczo zmienia jeden z wielu warunków wygranych w grze. W poprzednich iteracjach Civilization V zwycięstwa kulturowe były obsługiwane w sposób niekompletny. Budujące kulturę budynki, cuda i wielkie osoby będą napędzać innowacje społeczne, pozwalając ci wybrać nowe zasady, które dały twojej cywilizacji pewne bonusy wspierające różne strategie i style gry. Po tym jak pięć pomysłów społecznych zostało całkowicie zaadoptowanych, możesz rozpocząć projekt Utopia i odnieść zwycięstwo. Choć zabawa jako rodzaj wyidealizowanej metody ustanawiania globalnej dominacji, projekt Utopia był bardzo trudny do obrony, wymagający szybkiego rozwoju potężnej akcji militarnej lub znacznie lepszej produkcji kulturalnej – żadna z nich nie jest łatwa na żadnym etapie gra.

Dzięki Brave New World ten system został przebudowany. Kultura nadal pozwala na innowacje społeczne i przyjmowanie nowych, korzystnych polityk, ale nie są one już prawdziwym kluczem do zwycięstwa; są po prostu przyzwoitą miarą postępu. Wygrana w kulturze wymaga teraz, aby twoja cywilizacja miała znaczący wpływ na większość innych cywilizacji w grze. Wspierając społeczeństwo tworzące wielkich malarzy, muzyków i pisarzy, a następnie wyświetlając je publicznie w muzeach i teatrach, konkurujesz z innymi, by zwrócić uwagę globalnej społeczności; im większy wpływ, tym bliżej wygranej. Budynki, jednostki i różne inne funkcje zostały dodane, aby wspierać ten styl gry i, co najważniejsze, aby zapobiec zbyt szybkiemu wygraniu przez innych graczy.

Później w grze masz dostęp do ideologii, które są trzema rozszerzonymi drzewami, które mogą pomóc ci jeszcze bardziej udoskonalić skupienie twojego narodu. Wolność, porządek i autokracja wspierają różne strategie i odgrywają rolę w dyplomacji. Wolność koncentruje się na pomaganiu większej liczbie znakomitych pisarzy, artystów i muzyków, którzy znajdują się w waszym społeczeństwie. Porządkuj swoją cywilizację, aby uzyskać surową produkcję przemysłową i pomóż potężnej machinie wojennej. Autokracja ustanawia sztywną strukturę społeczną, która może pomóc ci skoncentrować społeczeństwo na tworzeniu bogactwa, nauki i ekspansji. Kraje o pasujących ideologiach otrzymują bonusy do handlu i turystyki po obu stronach, podczas gdy osoby o przeciwnych poglądach ponoszą kary. Zmienianie ideologii jest trudne bez niezadowolonych obywateli, ale dzięki pewnym planom i podstawowym informacjom na temat twoich rywali, staranne wybory mogą pomóc w zapobieganiu innym wpływom kulturowym innych krajów.

Nowe systemy zarządzania wspaniałymi pracami, a także zupełnie nowa mechanika archeologiczna, wzmacniają te ideologie. W Brave New World większość artystów nie produkuje już jednorazowych dopisków do kultury; zamiast tego tworzą wspaniałe dzieła, wzorowane na prawdziwych obrazach, utworach lub utworach literackich z historii. W miarę jak twoi civ tworzy nowych wspaniałych artystów, demonstrują twórczy dorobek twojego kraju na całym świecie. Obrazy można wyświetlać w muzeach, aby przyciągnąć turystów, muzyków można wybrać się na koncerty lub stworzyć dzieła, które odbijają się echem w salach orkiestrowych, a pisarze mogą skomponować traktat polityczny dla jednorazowej premii kulturowej, lub ich praca może zostać zaprezentowana w amfiteatrach lub domach sztuki i służyły do ​​zwiększenia turystyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.