Resident Evil 4 – recenzja

Resident Evil 4 – recenzja

Od debiutu na PlayStation w 1996 roku, seria Resident Evil z określonymi gatunkami miała swoje wzloty i upadki, choć zawsze pozostawała w czołówce gier survival horror. Jednak nie wystarczy nazwać Resident Evil 4 jednym z najważniejszych punktów serii, ponieważ jest to prawdopodobnie jedna z największych gier akcji o tematyce horrorowej, jakie kiedykolwiek stworzono. Resident Evil 4 jest niesamowitym osiągnięciem na różne sposoby, szczególnie w tym, że jego inspirowana, najnowocześniejsza kinowa prezentacja działa tak dobrze z jej nieubłaganie ekscytującym, biało-palczastym działaniem, z których wszystkie są zdecydowanie długa przygoda pełna ukrytych tajemnic i bonusów. To oczywiście nie jest dla wrażliwych lub dla tych, którzy nie są uprawnieni do grania w tę krwawą, dojrzałą grę GameCube, co jest dla nich zbyt złe, ponieważ trudno jest sobie wyobrazić, by ktoś inny nie był stale zachwycony i pod wrażeniem tego, co Resident Evil 4 ma do zaoferowania.

Jeśli nie jest to zbyt jasne, nie musisz być fanem Resident Evil, aby docenić Resident Evil 4. Jednak fani Resident Evil rozpoznają dobrze wyczekiwanego protagonistę gry, Leona S. Kennedy’ego, mądrego agenta rządowego badającego Niepozorna europejska wioska, w której rzekomo spodziewano się zaginionej córki prezydenta USA. Doświadczanie wydarzeń w grze bez wiedzy, czego jeszcze można się spodziewać, to duża część zabawy, więc wystarczy powiedzieć, że historia jest pełna niespodzianek, a ponadto świetnie sprawdza się w ciągłym podnoszeniu poczucia zagrożenia i napięcia. podniecenie, które poczujesz od samego początku. Opowieść rozgrywa się poprzez pięknie wyrenderowane i choreograficzne przerywniki filmowe, a także dzięki okazjonalnym notatkom, które znajdziesz. Jednak nie są one najmocniejszą stroną gry, ani nie są jej głównym celem, ponieważ dialog jest hammy i na szczęście krótki. Opowieść jest po to, aby dać fanom serii coś nowego do przemyślenia, choć w większości istnieje, aby stworzyć kontekst dla wszystkich sekwencji akcji Resident Evil 4. Zasadniczo pomaga to w utrzymaniu gry w napięciu i zachęca do dalszego grania, aby zobaczyć, co będzie dalej.

Resident Evil 4 jest odpowiednio rozliczany jako gra, która bierze serię w odważnym, nowym kierunku. Wydaje się to od razu widoczne w kilka minut po rozpoczęciu gry, kiedy Leon zostaje skonfrontowany nie z bezmyślnymi zombie, które charakteryzowały poprzednie wersje Resident Evil, ale przez wynędzniałego mężczyznę, który wydaje się niezadowolony z obecności Leona i całkowicie ignoruje groźbę jego pistoletu 9 mm gdy groźnie zbliża się, z toporem w ręku. Okładka pudełka przedstawia tego rodzaju uzbrojonych w pochodni i widły tubylców, z którymi Leon będzie miał do czynienia w Resident Evil 4, więc pytanie, które się zastanawia, brzmi: co to właściwie są te poważne błędy hiszpańskojęzycznych ludzi? które powodują, że chcą zabić Leona wszelkimi niezbędnymi środkami i bez troski o własne bezpieczeństwo? Humanoidalni wrogowie gry wydają się bardziej niepokojący niż typowi zombi, ponieważ wykazują podstawowe oznaki inteligencji, ale ich nienawiść do Leona daleko zaćmiewa własny instynkt przetrwania. Mimo to wystarczy jeden cios sierpa lub jeden żłóbek, by nauczyć cię, jak rozwiązać te dzikusy bez wahania. Są przerażającymi, zapadającymi w pamięć wrogami. I bez zepsucia czegokolwiek, są tylko czubkiem góry lodowej.

Pomimo unikalnej kontroli i perspektywy Resident Evil 4, łatwo jest poradzić sobie z grą. W rzeczywistości może to sprawić, że zastanowisz się, dlaczego tak długo trwało wciągnięcie kogoś w tę grę, ponieważ sterowanie i perspektywa działają tak dobrze. Resident Evil 4 jest prezentowany na panoramicznym ekranie kinowym, więc jeśli masz standardowy telewizor, zobaczysz akcję w formacie letterbox. To nie tylko przyczynia się do wrażenia filmowego w grze, ale także zapewnia bardzo potrzebną peryferyjną wizję otoczenia. Oglądasz akcję zza Leona, a perspektywa przybliża się do widoku z tyłu, kiedy masz gotową broń, którą możesz łatwo celować za pomocą celownika laserowego. Realistycznie, Leon nie ma perfekcyjnie równej ręki podczas celowania, ale ponieważ większość walki odbywa się w brutalnym zbliżeniu, zazwyczaj nie potrzebujesz dokładnej dokładności, aby wykonać zadanie. Nie możesz poruszać się i strzelać w tym samym czasie, ani nie możesz strzelać z boku na bok, jak to tylko możliwe w typowej strzelance, chociaż Resident Evil 4 gra bardzo podobnie do strzelca. Powiększony widok podczas celowania doskonale nadaje się do rysowania kulki na Twoich wrogach, ale naturalnie tracisz w pewnym momencie swoją świadomość sytuacyjną, ponieważ możesz zobaczyć więcej swoich peryferii, gdy nie celujesz w to, co masz przed sobą.

Ta dynamika ma wyjątkowy sposób zwiększania napięcia, ponieważ twoi wrogowie lubią próbować cię otoczyć. Poruszają się i zachowują z przerażającym realizmem w kontekście gry, a ogólnie rzecz biorąc, wrogi projekt Resident Evil 4 jest naprawdę wyjątkowy. Jest wiele rzeczy, które wyglądają niesamowicie realistycznie i spowodują chłód w twoim kręgosłupie, sprawiając, że rozpaczliwie chcesz ich zabić, zanim cię zabiją po raz pierwszy, w jakiś okropny sposób. Na szczęście kontrolki wyglądają tak, jakby zostały dostrojone tak, by nadać grze taki sam charakter, jak w przypadku horroru akcji. Brak możliwości odsuwania się nie szkodzi rozgrywce, a zamiast tego akcentuje konfrontacje od palców u stóp, a zdolność szybkiego odwracania się za pomocą prostego polecenia kontrolera jest więcej niż mile widziane. Gra sprawi, że poczujesz, że obaj oglądacie zakręcony, obgryzający paznokcie film o Leonie i chodzącym w jego butach. W rzeczywistości, pomimo wysokiej jakości akcji, niektóre z najlepszych momentów są czysto suspensywne, gdy odkrywasz, wiedząc doskonale, że rzeczy nie pozostaną zbyt długo spokojne.

Prawdopodobnie najlepszą rzeczą w rzeczywistej rozgrywce Resident Evil 4 jest niesamowita ilość troski i dbałości o szczegóły, które wyraźnie weszły w sedno akcji gry. Arsenał Leona rozszerzy się o strzelby, karabiny i automatykę, a każdy z nich przyniesie całkiem satysfakcjonujący i przekonujący rezultat, jeśli zostanie użyty w dowolny sposób przeciwko danemu wrogowi. Na przykład, możesz potknąć się o szalejącego topora szaleńca, strzelając mu w kolano, a następnie możesz go wykończyć z nędzy, a następnie strzelić do głowy. Możesz też zataczać wroga, strzelając do niego w środkowej części ciała, a następnie wysłać go do swoich kohort z potężnym kopniakiem. Granaty zapalające spowodują, że wrogowie wybuchną płomieniem, podczas gdy inne eksplozje spowodują, że Leon ustabilizuje się przed ich intensywnym ciepłem i wybuchami. W grze zastosowano subtelne wykorzystanie realistycznej fizyki i mnóstwo świetnych elementów, takich jak Leon, który może zdecydować się na ciche otwarcie drzwi lub gwałtowne kopnięcie. W całej grze dostępnych jest wiele innych kontekstowych działań, co sprawia wrażenie, że Leon jest bardzo wszechstronny i może poradzić sobie z okropnościami, z którymi będzie musiał się zmierzyć.

Jednym ze wspaniałych sposobów, w jaki Resident Evil 4 gra z konwencjami strzelanek jest to, że strzelanie w głowę nie jest pewnym sposobem na zabicie każdego wroga, nawet jeśli często powoduje to spektakularne rozpryski wszelkiego rodzaju nudności. Choć bronie w grze Resident Evil 4 mają dla nich niesamowicie potężną siłę, gra w jakiś sposób udaje się sprawić, że jej wrogowie wydają się być nadludzkimi siłami, więc naturalnie zaczniesz rozważać nowe, niekonwencjonalne rodzaje taktyk. Zauważysz to, gdy na przykład perfekcyjne uderzenie w głowę wroga nie spowoduje, że natychmiast umrze, ale zamiast tego skrzywi się z bólu i gniewu, jakby uderzył go kamień zamiast kuli. Poczucie, że jesteś mocno uzbrojony, a jednocześnie masz do czynienia z nienaturalnym wrogiem, często sprawia, że ​​gra wydaje się tak intensywna, że ​​momenty, w których czujesz się zdesperowany i bezradny, wydają się o wiele bardziej przejmujące, gdy się pojawią.

Resident Evil 4 to przygodowa gra akcji z naciskiem na akcję. Rzadko zdarza się pytanie, gdzie powinieneś pójść dalej lub co powinieneś zrobić, mimo że niektóre środowiska są dość otwarte. Gra jest tak pełna akcji, że nawet niektóre z pozornie nieinteraktywnych filmowych przerywników wymagają szybkiego refleksu z Twojej strony (więc nie waż się odkładać kontrolera). Szybkie naciśnięcie przycisku sprawi, że Leon uniknie pewnej śmierci, a jej brak … cóż, zobaczysz. Oczywiście, naciśnięcia przycisków są losowe, więc nawet jeśli pamiętasz okoliczności, kiedy musisz zareagować, nadal musisz zachować ostrożność. A ten prosty, subtelny kawałek rozgrywki okazuje się świetny, prawdopodobnie dlatego, że jest używany oszczędnie. Innym razem będziesz wymagać od ciebie reaktywnych, opartych na taktowaniu naciśnięć przycisków lub szybkich naciśnięć przycisków w kontekście licznych i niesamowitych bitew w grze przeciwko głównym wrogom; te momenty pomagają zaszczepić walki z bossami z prawdziwą dramaturgią. Nie można łatwo opisać, jak niewiarygodne i przerażające są niektóre z tych bitew, więc postaramy się to ująć w następujący sposób: nie jest przesadą stwierdzenie, że Resident Evil 4 ma jedne z największych walk z bossami w jakiejkolwiek grze. Tymczasem wygodna mapa jest zawsze dostępna, aby wskazać ci właściwy kierunek, ale rzadko jest to konieczne, ponieważ gra jest tak dobrze prowadzona, a ponieważ nietrudno orientować się w środowiskach tak szczegółowych jak te.

Okazjonalne elementy układanki w grze wydają się niemal koncesjami dla zagorzałych fanów serialu, ponieważ są raczej uproszczone i zdecydowanie zajmują tylne siedzenie dla wszystkich walk. Na szczęście są one na tyle rzadkie, że docenisz je za złapanie oddechu, i są one dość łatwe do wykrycia, że ​​prawdopodobnie nie poczujesz, że utknąłeś. Ale pomimo bagatelizowania elementów puzzli, nie jest to strzelanka bezmyślna, więc naprawdę musisz myśleć na własnych nogach i korzystać z otoczenia, aby pokonać niektórych wrogów. Niektóre walki są zdecydowanie trudne, zwłaszcza, że ​​wiele ataków twoich wrogów zadaje słuszne obrażenia, a nawet zabija cię, jeśli ich nie unikniesz.

Jednak, podczas gdy Resident Evil 4 oferuje trudne wyzwanie, jest to poziom trudności, który wydaje się odpowiedni w grze, której wiele niebezpieczeństw na pewno nie wydaje się być łatwym do pokonania. Trudność również wzrasta w pozornie w doskonałej harmonii z rosnącym poziomem komfortu dzięki oferowanej broni i przeciwnikom, więc wydaje się, że zawsze będzie nowe i wyjątkowe wyzwanie czekające na ciebie w każdym zakątku. Możesz również zauważyć, że pomimo tego, że gra jest dość liberalna pod względem amunicji do twoich broni, stopniowo zaciska smycz, zmuszając cię do policzenia swoich strzałów. W każdym razie, gdyby Leon został zabity, gra prawie nigdy nie przywróci cię zbyt daleko, więc nie jest frustrująca. Zapisane punkty są również swobodnie przeplatane w całym tekście, co jest dobre, ponieważ nie każdy woli brać tego typu skoncentrowane działania w dużych dawkach, ponieważ większość każdego spotkania z wrogiem pozostawi cię bez tchu.

Jest jeden aspekt gry, który czasami przerywa wyśmienite tempo gry Resident Evil 4, a to oznacza konieczność zaglądania do ekwipunku. Chociaż łatwo można przełączać się między bronią a zaufanym nożem za jednym naciśnięciem przycisku, przełączanie między różnymi pistoletami (lub używanie przedmiotów leczniczych) wymaga wejścia na ekran ekwipunku. Bardziej usprawniony sposób przełączania broni byłby dogodny, zwłaszcza, że ​​w wielu sytuacjach konieczne będzie użycie wielu broni dla ich unikalnych właściwości. Zasoby reklamowe też są ograniczone, więc czasami trzeba przetasować zawartość, aby zrobić miejsce na nowe przedmioty. Jest to czasami nieco denerwujące, ale jest to niewielka cena za system, który wprowadza Resident Evil 4 z grą RPG, co naprawdę pomaga nadać przygodom charakter i spójność. Obaj zarabiasz pieniądze i stopniowo zwiększasz swoje maksymalne zdrowie w miarę postępów, a będziesz mógł kupować nowe bronie, a także ulepszenia broni od tajemniczego sklepikarza, którego spotkasz w najdziwniejszych miejscach w całej grze.

Część zakupów Resident Evil 4 jest dobrze zaprojektowana, o ile będziesz musiał podjąć trudne, interesujące decyzje dotyczące zakupu nowych broni lub ulepszenia tych, które masz. A jeśli zdecydujesz się je ulepszyć, to w jaki sposób? Możesz poprawić ich moc, pojemność amunicji, szybkostrzelność i więcej. Wszystko wskazuje na to, że w grze jest wiele doskonałych broni, dzięki którym akcja zachowuje świeżość przez około 25 godzin, aby dotrzeć do końca historii.

Resident Evil 4 to gra dla jednego gracza, ale nie pozwól, aby powstrzymało cię to od zaproszenia znajomych do gawk. Zawiera również sekrety i dodatki, które można znaleźć zarówno w trakcie przygody, jak i po odblokowaniu ich po zakończeniu gry. Z pewnością nie ma tu wiele trwałości poza początkową grą, a nie tylko dlatego, że byłoby naturalnie zabawnie grać wiele razy, ale dlatego, że istnieją wyraźne zachęty, aby przynajmniej raz jeszcze wrócić, a także zbadać niektóre z innych dodatków. Treści bonusowe służą wzmocnieniu, ile wysiłku włożono w tę grę.

Oczywiście sam wysiłek nie wystarczy, by stworzyć grę taką jak Resident Evil 4. Jest to wynik ekstremalnego poziomu talentu na wielu frontach i nie musisz szukać dalej niż prezentacja – jak pokazuje grafika i dźwięk – dla dowodu. Resident Evil 4 doskonale i stale wywołuje dławiącą, przerażającą atmosferę, a mimo to jest bogaty w intrygi. Środowiska nie są wysoce interaktywne, ale prawdopodobnie pokochasz po prostu rozglądanie się w nich, nawet jeśli nie możesz podnieść i zbadać każdego obiektu w każdym pokoju. Różne postacie są również drobiazgowo szczegółowe i wyraźnie stylizowane, poruszają się i wchodzą w interakcje w swoich środowiskach z takim poziomem realistycznej autentyczności, że po obejrzeniu niektórych rzeczy możesz po prostu nigdy nie patrzeć na gry w ten sam sposób. Efekty wizualne są również znakomicie uniwersalne, szczególnie ogień, który wygląda całkowicie realnie. Gra może mieć kilka brzydkich skaz w formie problemów z obcinaniem, ponieważ czasami widzisz kończyny wrogów i broń wystającą przez solidne drzwi, ale to nie wystarczy, aby powalić Resident Evil 4 z grzędy jako jeden z najlepsze gry, jakie kiedykolwiek powstały. Resident Evil 4 wygląda najlepiej, gdy ogląda się go na dużym ekranie z progresywnym skanowaniem, ale wygląda niesamowicie bez względu na to, i według dowolnego standardu. Jest to również imponujące pod względem technicznym w mniej oczywistych aspektach, na przykład w sytuacji, gdy praktycznie nie ma dostrzegalnych czasów ładowania w dowolnym momencie gry, co pomaga utrzymać w tobie wrażenia.

Każdy miłośnik horroru może powiedzieć, że dźwięk jest jednym z najważniejszych czynników wywołujących poczucie lęku i napięcia, a Resident Evil 4 jest tego doskonałym przykładem. Ogólnie dobra gra jest nieco podkopana przez głupkowaty scenariusz, ale wszystkie inne aspekty dźwięku, od chrapliwych odgłosów otoczenia, które często słyszysz, od szumu twoich różnych broni po okazjonalne i doskonale umieszczone wskazówki muzyczne, są wspaniałe. . Oto gra, do której warto po prostu wyskoczyć w przypadku systemu dźwięku przestrzennego z obsługą Pro Logic II, jeśli jeszcze go nie masz. W ten sposób, nawet jeśli nie znasz hiszpańskiego, instynktownie zwijasz się, aby stawić czoła wrogom, gdy ogłaszają swoje ataki zza ciebie. W każdym razie, zapewnijcie, że znaczna część dźwięku w grze Resident Evil 4 będzie tak samo niezapomniana, jak wiele z okrutnych, dobrych rzeczy, które zobaczycie. Trudno zdecydować, czy dźwięk jest jeszcze lepszy niż efekty wizualne, ale nie ma wątpliwości, że te elementy działają bardzo dobrze razem, tworząc niesamowicie klimatyczne wrażenia.

Z pewnością znajdziesz w grze, a nawet po prostu oglądając Resident Evil 4, że wszystkie tego rodzaju wysokie pochwały są uzasadnione, choć warto powtórzyć, że jest to jedna z tych gier, do których powinieneś podejść z jak najmniejszą liczbą z góry ustalonych pojęć. Zasadniczo, jeśli ktoś ostatnio zabawiał się jakąś inną grą o dojrzałej grze akcji, wtedy jesteście zachwyceni. To jest dobre.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.