W przeciwieństwie do większości jednostek, archeolodzy mogą działać dobrze poza granicami kraju i mogą budować tymczasowe ulepszenia płytek i wykopaliska archeologiczne na obcym terytorium. Po odkryciu, te artefakty mogą zostać zwrócone “prawowitym” właścicielom lub podjęte w celu wzmocnienia własnego kraju. Odzwierciedlając tradycję kradzieży kulturalnej ze strony kilku europejskich narodów w historii, w kontekście cywilizacji, jednostki te mogą być wykorzystywane do zapobiegania wojnie kulturalnej lub gestom dobrej woli. Jest to niewielki dodatek, ale pomaga wzmocnić nową mechanikę zwycięstwa kulturowego i ostatnią istotną zmianę rozgrywki: odświeżony system dyplomacji.
Jedną z największych zmian cywilizacji V było włączenie państw-miast, miniaturowych narodów, które mogły sprzymierzyć się z innym obywatelem i przyznać drobne premie, a także opcje militarystyczne lub handlowe. Aby osiągnąć zwycięstwo dyplomatyczne, trzeba było wygrać wybory w ONZ i zostać mianowanym sekretarzem generalnym. Miasta-państwa odegrały pewną rolę, a dobrze zarządzane relacje przyniosły premie łagodzące tę ścieżkę. Brave New World wprowadza wszystkie ulepszenia w grze i radykalnie rozszerza je, dając w rezultacie coś, co może być najbardziej w pełni funkcjonalnym systemem dyplomacji, widzianym w grze takiej jak ta.
Gdy jakakolwiek cywilizacja przebadała prasę drukarską i odkryła każdego innego gracza na mapie, ustanowiony zostaje Światowy Kongres. Po zmiennej liczbie zwojów kongres zostaje ponownie zwołany w celu rozważenia rezolucji, sankcji i globalnych projektów, takich jak Światowe Targi czy Międzynarodowa Stacja Kosmiczna. Za każdym razem, gdy kongres się spotyka, dostajesz pewną liczbę delegatów na podstawie twoich sojuszy z miastami-państwami, twojego statusu gospodarza konferencji i obecnej ery globalnej. Civ, która odkrywa innych, jest zawsze pierwszym gospodarzem kongresu i otrzymuje ogromną przewagę w nadawaniu ton stosunkom dyplomatycznym. Jest to merytoryczna ekspansja zasad rządzących zwycięstwem dyplomatycznym i ustanawia Światowy Kongres, a następnie ONZ jako w pełni funkcjonalny mechanik, którego cel wykracza poza ustalenie zwycięzcy.
Państwa-miasta zyskują na znaczeniu, na przykład, ponieważ twoje relacje z nimi określają, jakie rezolucje możesz przekazać lub co możesz zablokować w innych civach. Głosowanie jest również jawne, więc zaangażowanie delegatów w taką czy inną politykę może pomóc w sfałszowaniu sojuszy. Niektóre propozycje, takie jak te dotyczące nowych gospodarzy kongresowych i ustanowienia światowego lidera, muszą zostać nazwane przez miasto-państwo, zapobiegając nadużyciom ze strony graczy. Walcząc zbyt wiele małych państw-miast nie tylko uniemożliwia osiągnięcie zwycięstwa dyplomatycznego, ale może doprowadzić do ogromnych sankcji ograniczających handel, uniemożliwiających dostęp do twoich luksusowych zasobów lub poważnie paraliżujących twoją potęgę militarną poprzez nałożenie międzynarodowego podatku na stojące armie.
Poza dodatkami do dyplomacji, kultury i handlu, Brave New World zawiera osiem nowych cudów, dziewięć nowych cywilizacji i około tuzina nowych jednostek. Każdy z nich przynosi nieco więcej do oszałamiającej ilości treści zawartych w grze podstawowej, a także bogów i królów. Te dodatki nie wpływają na tak wiele, ale nowe civy są zbudowane, aby wykorzystać zaktualizowaną mechanikę i wzmacniają ogólną tematykę rozszerzenia. Jest jednak trochę rozczarowujące, że nie wszystkie treści z Bogów i królów są uwzględnione, w szczególności civs, które są unikalne dla tej ekspansji. Jeśli masz bogów i królów, będziesz miał dostęp do wszystkiego, ale jeśli pominiesz, Dzielny Nowy Świat nie będzie kompletny.
Dalsze udoskonalenia AI przyniosły ostrożniejszych przeciwników, którzy aktywnie starają się wykorzystać swoje słabości w trakcie gry. Ostrożna dyplomacja jest niezbędna, aby skutecznie poruszać się po potencjalnych polach minowych przeciwników politycznych, a także uniemożliwić jakiemukolwiek narodowi uzyskanie zbyt dużego wpływu na Światowy Kongres. Mimo to, jeśli jesteś zbyt agresywny, prawdopodobnie przyciągniesz uwagę innych innych cywilów, którzy będą aktywnie dążyć do okaleczenia twojej cywilizacji poprzez embargo, sankcje lub dowolną liczbę innych działań politycznych. Zwycięstwo jest o wiele trudniejsze i wymaga dokładniejszego zarządzania wizerunkiem twojej cywilizacji i jej miejsca w świecie.
Poza otwartymi pojedynczymi “kampaniami” dla jednego gracza i meczami dla wielu graczy, które stały się zszywkami serii, są różne wstępnie zbudowane scenariusze opisujące konkretne epoki historii. Brave New World oferuje dwa takie tryby obejmujące amerykańską wojnę domową i drugą europejską falę kolonizacji oraz wyścig o Afrykę. Jako że narody świata wciąż walczą o utratę dziedzictwa z końca XIX wieku, te scenariusze oferują gustowne, informacyjne i zabawne spojrzenie na ambiwalentne relacje ludzkości z kolonializmem, imperializmem i ludzkim wyzyskiem.
Państwa-miasta zyskują na znaczeniu, na przykład, ponieważ twoje relacje z nimi określają, jakie rezolucje możesz przekazać lub co możesz zablokować w innych civach. Głosowanie jest również jawne, więc zaangażowanie delegatów w taką czy inną politykę może pomóc w sfałszowaniu sojuszy. Niektóre propozycje, takie jak te dotyczące nowych gospodarzy kongresowych i ustanowienia światowego lidera, muszą zostać nazwane przez miasto-państwo, zapobiegając nadużyciom ze strony graczy. Walcząc zbyt wiele małych państw-miast nie tylko uniemożliwia osiągnięcie zwycięstwa dyplomatycznego, ale może doprowadzić do ogromnych sankcji ograniczających handel, uniemożliwiających dostęp do twoich luksusowych zasobów lub poważnie paraliżujących twoją potęgę militarną poprzez nałożenie międzynarodowego podatku na stojące armie.
Poza dodatkami do dyplomacji, kultury i handlu, Brave New World zawiera osiem nowych cudów, dziewięć nowych cywilizacji i około tuzina nowych jednostek. Każdy z nich przynosi nieco więcej do oszałamiającej ilości treści zawartych w grze podstawowej, a także bogów i królów. Te dodatki nie wpływają na tak wiele, ale nowe civy są zbudowane, aby wykorzystać zaktualizowaną mechanikę i wzmacniają ogólną tematykę rozszerzenia. Jest jednak trochę rozczarowujące, że nie wszystkie treści z Bogów i królów są uwzględnione, w szczególności civs, które są unikalne dla tej ekspansji. Jeśli masz bogów i królów, będziesz miał dostęp do wszystkiego, ale jeśli pominiesz, Dzielny Nowy Świat nie będzie kompletny.
Dalsze udoskonalenia AI przyniosły ostrożniejszych przeciwników, którzy aktywnie starają się wykorzystać swoje słabości w trakcie gry. Ostrożna dyplomacja jest niezbędna, aby skutecznie poruszać się po potencjalnych polach minowych przeciwników politycznych, a także uniemożliwić jakiemukolwiek narodowi uzyskanie zbyt dużego wpływu na Światowy Kongres. Mimo to, jeśli jesteś zbyt agresywny, prawdopodobnie przyciągniesz uwagę innych innych cywilów, którzy będą aktywnie dążyć do okaleczenia twojej cywilizacji poprzez embargo, sankcje lub dowolną liczbę innych działań politycznych. Zwycięstwo jest o wiele trudniejsze i wymaga dokładniejszego zarządzania wizerunkiem twojej cywilizacji i jej miejsca w świecie.
Poza otwartymi pojedynczymi “kampaniami” dla jednego gracza i meczami dla wielu graczy, które stały się zszywkami serii, są różne wstępnie zbudowane scenariusze opisujące konkretne epoki historii. Brave New World oferuje dwa takie tryby obejmujące amerykańską wojnę domową i drugą europejską falę kolonizacji oraz wyścig o Afrykę. Jako że narody świata wciąż walczą o utratę dziedzictwa z końca XIX wieku, te scenariusze oferują gustowne, informacyjne i zabawne spojrzenie na ambiwalentne relacje ludzkości z kolonializmem, imperializmem i ludzkim wyzyskiem.
Cywilizacja zawsze była wielką grą, próbującą objąć całą historię ludzkości, od pojawienia się rolnictwa i hodowli zwierząt po eksplorację kosmosu. Gra jest pomnikiem ludzkości, zarówno jej zwycięstwami, jak i grzechami. Dzielny Nowy Świat trafia w najciemniejsze rozdziały długiej i piętrowej historii naszego gatunku, ale przedstawia je z szacunkiem, szacunkiem i wyraźnym optymizmem dla naszej niepewnej przyszłości. To rozszerzenie jest fantastycznym osiągnięciem, które w końcu wypełnia cały potencjał tego rozdziału tej serii.