Ziemia jest duża i niezależnie od tego, jak wygodne mogą być samoloty, nadal jest to kłopot latać z jednej części świata do drugiej, ale dzięki przełomowi technologicznemu loty mogą stać się o wiele krótsze w najbliższej przyszłości.
Naukowcy z NASA i Binghamton University przetestowali materiał, który może wytrzymać ekstremalne warunki podróży poddźwiękowych, które zastąpią nanorurki węglowe w konstrukcji tych samolotów. Te samoloty mogłyby osiągnąć prędkość od 5 do 10 razy większą od dźwięku i zredukować 7-godzinny lot do około godziny.
“Nasze badania wykorzystały nanotubule azotku boru (BNNT), a NASA jest obecnie jednym z niewielu obiektów na świecie zdolnych do produkcji wysokiej jakości BNNT” – wyjaśnia lider grupy Changhong Ke w oświadczeniu. “Podczas gdy nanorurki węglowe mogą pozostawać stabilne w temperaturach do 400 stopni Celsjusza, nasze badania wykazały, że BNNT mogą wytrzymać do 900 stopni Celsjusza.”
“BNNT są również w stanie poradzić sobie z dużą ilością stresu i są niezwykle lekkie” – dodał.
Badanie, opublikowane w Scientific Reports, dotyczyło wszystkich właściwości BNNTS. Muszą wytrzymać wysokie temperatury, ale także muszą pozostać mocne, jeśli mają być używane w lotnictwie. Nanorurki węglowe są na przykład mocniejsze niż stal. Aby przetestować BNNT we właściwy sposób, warunki, na które były narażone, były ekstremalne, ale także realistyczne. Na przykład wszystkie testy przeprowadzono na powietrzu.
“Nie testowaliśmy tego materiału w próżni, jak to, czego doświadczasz w kosmosie Materiały mogą wytrzymać znacznie wyższe temperatury w kosmosie Chcieliśmy sprawdzić, czy BNNT mogą pomieścić w typie środowiska przeciętny samolot myśliwski lub samolot komercyjny przeżyję, “powiedział Ke.
Kiedy otrzymujemy hipersoniczne samoloty? Niestety, to jeszcze trochę potrwa. Jest to krok naprzód w kierunku technologii i pokazuje wszechstronność tych BNNT, ale nie zostaną one po prostu uderzone w samolot, który ma być wysłany na jego wesołym szlaku. Ponadto BNNT są dość drogie.
“Obecnie BNNT kosztują około 1000 USD za gram. Używanie tak drogiego produktu byłoby niepraktyczne” – powiedział Ke.
Dekada może być wystarczającym czasem na pierwsze działające prototypy. Nanorurki węglowe były tak samo drogie, a teraz stanowią zaledwie 1 procent pierwotnych kosztów. Tak więc może to potrwać lata, ale bezproblemowe loty dalekobieżne wyglądają na prawdopodobne w przyszłości.