Żaden film nie zdominował oczekiwań widzów, takich jak Mroczny rycerz, od bardzo dawna. Przez ponad rok, Warner Bros. Pictures dokuczał fanom pierwszego komiksu Christophera Nolana “Batman – Początek”, a także nie-fanom strategii marketingowej, która była zaskakująca. Od dnia, w którym w maju 2007 r. Pojawiła się witryna “I Believe in Harvey Dent”, z pomysłową sztuczką, która doprowadziła do powstania witryny “Why So Serious?”, Oczekiwania stale rosły w gorącej tonacji, jaką się stała. Przedwczesna śmierć Heatha Ledgera, który przedstawia Jokera, służyła tylko, być może, nieco chorobliwie, do zwiększenia tego oczekiwania, a fani zaczęli hipingować ten film, zanim jeszcze trafił w czerwcu. Nie ma przesady w stwierdzeniu, że żaden film od ostatniego rozdziału trylogii Władca Pierścieni, Powrót Króla, nie został obarczony tym żądaniem nadziei … prawie do tego stopnia, że niektórzy zaczęli kwestionować ten szum, pytając jeśli Mroczny Rycerz może mieć nadzieję, że uda mu się spełnić niebotyczne standardy w tej genialnej kampanii marketingowej.
No cóż, czekanie się skończyło, a Mroczny Rycerz rozstrzygnął nas. A odpowiedź, niezaprzeczalnie i jednoznacznie, brzmi: tak. Jeśli tak, to nie przesadzamy z faktem, że Mroczny Rycerz nie tylko spełnia wszystkie oczekiwania wyznaczone … rozbija je ogromnym, zielonym, białym i fioletowym młotkiem. Obserwacja Nolana okazuje się być nie tylko świetnym filmem komiksowym, ale także najlepszym filmem komediowym i filmem o superbohaterach, który jest zaangażowany w film, ale okazuje się też świetnym dramatem kryminalnym.
Film zaczyna się od grupy odzianych w maski przestępców, przyciągających imponującą falę banku. Pięciu mężczyzn ubranych w kostiumy klauna wykonuje pracę dla Jokera (Ledger) … i nie tylko rabują bank, ale także okradają bank mobów. W chaosie, który rozprzestrzenia się w przestępczym podziemiu przez usunięcie Carmine Falcone in Begins, tłum nadal kontroluje główne aspekty Gotham City … ale oni się boją. Światło reflektorów na tle zachmurzonego nieba, z leciutką sylwetką nietoperza, denerwuje przestępców. Mimo to nikt nie chce przekroczyć tłumu, z wyjątkiem tych ludzi. Gdy rabunek trwa, przestępcy nawracają się nawzajem, pojedynczo, zabijając się nawzajem, dopóki pozostaną tylko dwie. Jeden wyjdzie z pieniędzmi, a na pewno znowu się z nim skontaktujemy. Najważniejsze jest to, że Joker uderzył w mafię, i to jest coś, czego nikt nie robi, z wyjątkiem Batmana (Bale).
Tymczasem sam Batman – zarówno jako Caped Crusader, jak i Bruce Wayne – ma swoje własne problemy. Jego miłość Rachel Dawes (Gyllenhaal) znalazła kogoś nowego … i że ktoś jest osobą, którą podziwia Bruce, nawet jeśli nie wie, czy może mu zaufać. To nowy DA, Harvey Dent (Eckhart). Przedstawiony jako biały rycerz Gotham, walczy, by przeciwstawić się zbrodni w Gotham. Niestety, nie wie, komu może ufać. Porucznik Jim Gordon (Oldman), który zmierza w kierunku Wydziału Głównych Zbrodni Gotham PD, wybrał mężczyzn i kobiety, których Harvey zbadał w sprawach wewnętrznych, a rozumowanie Gordona mówi, że musi pracować z tym, kogo ma, a oni są najbardziej godni zaufania. oficerowie, których ma. Tymczasem Bruce uświadamia sobie, że budzi nadzieję u ludzi … ale także głupotę. Ludzie próbują podążać jego śladami, a także słabo. W miarę jak Bruce stara się radzić sobie z tymi niezliczonymi problemami, Harvey bierze na siebie wielki motłoch, a oni, wraz z Gordonem, w końcu tworzą sojusz. Na nieszczęście dla nich Joker ma swoje własne plany i zaczyna zręcznie przedzierać się przez seledynowe podcienie Gotham, niszcząc miasto w chaosie. Bruce, Harvey i Gordon uczą się wysokich kosztów, jakie trzeba zapłacić, by uratować miasto, szczególnie, gdy w grę wchodzi szaleniec z nieodgadnionymi motywami i żadnymi regułami.
Pierwszą rzeczą, którą należy zrozumieć w filmie Nolana jest to, że jest bezkompromisową, mroczną wizją Batmana i świata, w którym żyje. Świat Gotham City of Nolan jest całkowicie skorumpowany, a nie rządzony przez kreskówkowych złoczyńców o dziwnych imionach, ale przez mężczyzn i kobiety motłochu. Kłamliwe części świata przestępczego, na czele z Sal Maroni (Roberts), Gambolem (Jai White) i Czeczenem (Coster), mają swoje ręce w każdej części Gotham, od policji po banki, do biura prokuratora okręgowego. Jest to rzeczywistość świata, w którym może istnieć Gotham City, z dala od dziennych bitew stada Batmana Joela Schumachera lub ciemnych gotyckich pejzaży Burtonowskiego Gotham. Jest jeszcze bardziej realny niż świat Początków, być może dlatego, że nie ma odległych lat treningowych w Bhutanie ani halucynogennych plag, które zostały popełnione przez Stracha na Wróble (choć pojawia się w pięknej małej części scenicznej). W Mrocznym rycerzu terror i groźby pochodzą z bardzo prawdziwych źródeł … fakt, że jeden z nich jest szalony i nosi makijaż klauna, jest już bardziej na marginesie. Można zobaczyć, w jaki sposób Nolan czerpał inspirację z tak wielkich filmów kryminalnych, jak The Unntouchables and Heat w tworzeniu fabuły i ustawianiu ujęć. Film ciągle zadaje moralne pytanie: “Jak daleko pójdziesz walczyć ze złem?”, A odpowiedź przenosi film w bardzo mroczne miejsca. Jest to niesamowita fabuła, dobrze wystrzelona i genialnie wystrzelona, która nigdy nie waha się posunąć się tak daleko, jak to konieczne, aby opowiadać tę historię tak, jak trzeba. Pisanie i reżyseria Nolana stale wzrasta w szeregach najlepszych filmów Hollywood; z tym, jego piątym filmem, który nakręcił na siebie podwójną sumę (nie napisał Insomni), trafił na najwyższy szczebel.
Oczywiście nie boli, że pomógł mu niezapomniany aktor. Christian Bale daje kolejny solidny, powalający występ jako Bruce Wayne i Batman. Bale ma zdolność do zrobienia wielu rzeczy za pomocą zaledwie kilku słów, a on portretuje Bruce’a i Batmana jako człowieka wziętego na krawędź tego filmu. Bruce zastanawia się, jak daleko musi się posunąć i kto musi cierpieć za działania, które podejmuje. Kiedy zakłada skafander i staje się Batmanem, staje się mniej człowiekiem i bardziej zwierzęcą siłą natury, wraz z tym głębokim growlem, który pokazywał w Początku. Bruce / Batman stał się bardziej interesującą postacią w tym filmie, ponieważ zdaje sobie sprawę, że nie jest tym, czego Gotham potrzebuje – Harvey jest. I jest w porządku z tym … jest bardzo w porządku. Jego interakcje z Rachel i Alfredem, grane z niezwykłą wirtuozerią Michaela Caine’a, ujawniają się jako człowiek, który chce się cofnąć, aby Gotham mógł mieć nadzieję, zamiast polegać na człowieku, który walczy z cieniem. Niestety, nie jest w stanie tego zrobić i zdaje sobie sprawę, że jego arogancja w jego metodach pozwoliła Jokera na dojście do władzy. Musi nauczyć się, jak z tym walczyć, a Bale pięknie przedstawia ten wewnętrzny konflikt, dając intensywny i niezwykle subtelny występ.
Rola Jokera ma prawie nieuczciwą reputację. Większość hype The Dark Knight skupiała się na wczesnych fragmentach występu Heatha Ledgera, a zanim ukazał się film, ludzie rozmawiali już o Oscara i robili “Najlepsze Batman Villain Ever”. Niefortunna śmierć Ledgera przyczyniła się tylko do tego, że było to bardziej intensywne, ponieważ taka rola zawsze byłaby zapamiętywana. Wystarczy powiedzieć, że robi wszystkie hype sprawiedliwości, a następnie niektóre. Ledger gra Jokera w sposób, który różni się od lat świetlnych od szalonego klauna Nicholsona, ale tworzy coś w pełni zgodnego z niektórymi najlepszymi wcieleniami Jokera w komiksach, ale także w wyjątkowy sposób. On się śmieje, na pewno, ale nie jest zabawny. Zamiast tego jest agresywnym, psychopatycznym anarchistą, który zabija ludzi z własnych, pokręconych powodów, i oferuje różne, sfabrykowane wersje swojego pochodzenia tuż przed tym, jak zamierza poważnie zaszkodzić. Joker Ledgera jest niczym innym, jak zło przedestylowane w ludzką postać – nie dba o pieniądze ani władzę, a przez własne uznanie nie wiedziałby, co z tym zrobić, gdyby je otrzymał. Jest po to, aby pokazać światu, że jest tak chory, jak on, i aby to udowodnić, wykonuje różne czynności, które wywołują skurcze, przez cały film, aż do końca. A jednak, pomimo niezmiennie przerażających metod, wciąż jest czarujący i charyzmatyczny, by wywołać śmiech publiczności we właściwych momentach. To jest znak prawdziwego blasku i to nie jest śmierć Ledgera, która powoduje pochwałę jego działającej tu pracy … to jest samo zadanie. Joker Ledgera zalicza się do najbardziej przerażających i fascynujących złoczyńców wszechczasów, takich jak Hannibal Lector Anthony’ego Hopkinsa, i nie upiększa to, co można powiedzieć, że jest to test, który prawdopodobnie przetrwa próbę czasu jako jeden z najlepszych czarnych charakterów, komiks inspirowane książkami lub nie.
Ostatni dowódca, ówczesny prokurator okręgowy Harvey Dent, jest bardzo trudnym zadaniem. Przez większość filmu Aaron Eckhart musi zagrać prostego człowieka z tymi dwiema kostiumowymi, większymi od życia postaciami, i robi to dobrze. Jego wizerunek Harveya Denta jest niezłomnie idealistycznym i raczej aroganckim człowiekiem, który wierzy, że może coś zmienić. Jest pod wieloma względami lekkim odbiciem tego, czym jest Batman, a Eckhart wykonuje bardzo dobrą robotę. Jego występ dla większości filmu jest bardziej kontrolowany niż pozostałe dwa, ale nie mniej zręczny, gdy maluje obraz człowieka, który jest gotów stanąć w obronie tego, co słuszne, bez zastanowienia się, co może mu zrobić. Gdy tylko pojawią się konsekwencje – i robią to dość głęboko – Eckhart jest w stanie nieco odciąć, a wyniki są zaskakujące. Eckhart zrobił karierę, grając skorumpowanych mężczyzn, takich jak: “Dziękuję za palenie”, “Czarna dalia” i “Wypłata”, więc to niesamowite widzieć, jak łatwo wchodzi w rolę kogoś na przeciwległym krańcu pola.
Odpowiednia obsada jest równie dobra. Oprócz Alfreda Caine’a, Gary Oldman wykonuje niesamowitą pracę, projektując zmęczenie Jima Gordona. Reputacja Oldmana jako niewiarygodnego aktora jest tu sprawiedliwa, ponieważ pozwala on być dobrym żołnierzem w krajobrazie pełnym złych. Gordon Oldmana jest nieufny wobec wszystkiego, ale chce iść na wiarę. Maggie Gyllenhaal ma wiele do zrobienia, aby Rachel Dawes stała się świetną postacią po tym, jak Katie Holmes wykonała zadanie, a ona bardzo dobrze się postarała. Nie wykonuje tej roli, jak można było się spodziewać, ale z pewnością robi to dobrze. “Lucius Fox” Morgana Freemana jest tak samo solidny jak w pierwszym filmie, a Eric Roberts jako główna postać mafii, Sal Maroni, jest jednym z najlepszych występów aktora do tej pory.
Projekt produkcji, nadzorowany przez Nathana Crowleya (który grał tę samą rolę w Begins), odznacza się bardzo miejskim stylem … zrazu czystym, aby reprezentować miasto na wzór z obecności Batmana. Gdy wszystko zaczyna się wysadzać w powietrze, a ludzie zaczynają umierać, miasto zaczyna popadać w chaos, a miasto znów staje się ciemniejsze. Stan miasta jest w ogólności kalejdoskopem tego, jak jego obywatele postrzegają swoich czujników; gdy film się kręci, a ludzie coraz częściej zwracają się przeciwko Batmanowi, sprawy stają się coraz bardziej mroczne. Tymczasem partytura dawnych hollywoodzkich wirtuozów Hansa Zimmera i Jamesa Newtona Howarda odzwierciedla Jokera, a gdy jego plany się rozwijają, wynik odzwierciedla to. Jest to dość subtelny, ale inspirowany dotyk, który sprawia, że wszystko jest o wiele lepsze, jak to często robią najlepsze wyniki.
Czy to oznacza, że Mroczny Rycerz jest bezbłędny? Niestety, nie mogę powiedzieć, że jest naprawdę bezbłędny, choć zbliża się bardzo. Powikłania w fabułę, w których wcześniej pojawiła się Rachel Dawes, wydają się czasami mało inspirujące, a końcowy punkt kulminacyjny wydaje się po prostu lekceważący dla tego, co pojawi się tuż przed nim; nie ujawniając spoilerów, czyni to nieco niecną przysługę Harveyowi Dentyście. W końcu są to być może pomijalne błędy, ale są to te, które udało mi się zauważyć w filmie, a zatem błędy te pozostają. Z pewnością nie odbierają tego, co jest niesamowitym filmem, a bez wątpienia, bez wątpienia, najlepszego do tej pory opartego na Batmanie filmu – i, co ciekawe, jednego z lepszych dramatów kryminalnych w niedawnej pamięci.