World of Warcraft

World of Warcraft: Wrath of the Lich King – recenzja

Cztery lata i znacznie ponad 10 milionów subskrypcji po wydaniu World of Warcraft, fenomenalnie udana gra MMORPG  jest ledwo rozpoznawalna jako ta sama gra, która sprzedała prawie ćwierć miliona kopii w ciągu pierwszych 24 godzin. Gra jest w stanie ciągłej ewolucji od 2004 r. I do zeszłego miesiąca stały dopływ nowych funkcji i ulepszeń został załatany za darmo, z jednym wyjątkiem: pakiet rozszerzenia Burning Crusade, który jest wymagany do zagrania w Wrath of the Lich King. Niedawno wydany drugi pakiet rozszerzeń nie ma tylu back-of-the-box bullet, jak jego poprzednik, i nie oferuje niczego dla nowych graczy, ale jeśli nadal grasz w WOW lub szukasz pretekst, aby wrócić do tego, ta ekscytująca nowa przygoda nie może być pominięta.

Cała nowa zawartość w grze Wrath of the Lich King zawiera wymaganie na poziomie postaci. Nie możesz zagrać w nową klasę bohaterów rycerzy śmierci, dopóki jedna z twoich istniejących postaci nie osiągnie poziomu 55, i nie możesz próbować żadnych zadań na nowym kontynencie Northrend aż do poziomu 68. Najważniejszym wyjątkiem od tej reguły byłaby był nowym zawodem zajmującym się tworzeniem napisów, ale w końcu został załatany na krótko przed wydaniem dodatku wraz z nowymi talentami dla każdej klasy postaci w grze, systemem osiągnięć w stylu Xbox Live, warsztatami fryzjerskimi, niezwykle użytecznym kalendarzem w grze, i liczne ulepszenia interfejsu użytkownika. Są nowe treści dla graczy niskiego poziomu, ale nie potrzebujesz pakietu dodatkowego, aby go zdobyć.

Niezależnie od tego, gdzie zdecydujesz się rozpocząć przygodę Wrath of the Lich King, szybko stanie się jasne, że wiele wysiłku włożono w sprawienie, by nowe treści były fascynujące. Wciąż jest mnóstwo questów z pobieraniem, a na pewno nie brakuje graczy, którzy szukają bohaterów, którzy zabiją pewną liczbę gatunków lub frakcji, z którymi mają do czynienia. Jednak wśród tych potrzebnych gatunków znalazło się kilka zupełnie różnych wyzwań, które nie tylko dodają bardzo potrzebną odmianę, ale w niektórych przypadkach znakomicie pomagają zanurzyć się w bogatej tradycji Warcrafta. Poprzednio WOW polegało na tym, że czytasz briefingi, które zawierają questy do swoich opowiadań, ale w grze Wrath of the Lich King często same questy wykonują zadanie wraz z garścią przerywników w grze. Możesz wejść do ekspansji nie znając swojego Arthasa od swojego łokcia, ale po poszukiwaniach w Northrend przez jakiś czas, nieuchronnie zdobędziesz wiedzę na temat tego, dlaczego świat Warcraft potrzebuje tylu bohaterów.

Granie przez obszar startowy rycerza śmierci również ujawnia ci jakąś ciekawą legendę Warcrafta, a robienie tego jest zalecane, nawet jeśli nie masz zamiaru grać nowej klasy poza tym punktem. Ostrzegamy cię tylko, że śmierć rycerzy może być trudna do odłożenia; są nie tylko bardzo mocni i zabawni, ale także zaczynają od poziomu 55, otrzymują darmowy epicki wierzchowiec, a do czasu, gdy opuszczą strefę startową, są w pełni uzbrojeni w świetnie wyglądający niebieski (rzadki) sprzęt. na poziomie 58 lub więcej. To niefortunne, że musisz zdobyć kolejne 10 poziomów, grając przez zawartość Burning Crusade, zanim będziesz mógł zaakceptować jakiekolwiek zadania w Northrend, ale rycerz śmierci jest tak potężną klasą z tak krótkim czasem przestoju, że możesz przejść przez to stosunkowo szybko. Gracze trzymający się swoich nie-bohaterskich klas niemal na pewno będą zmuszeni powiedzieć ci, że twój nowy rycerz śmierci jest w pewnym momencie obezwładniony i mają rację, przynajmniej jeśli chodzi o poziomowanie i zadania. Rycerz śmierci jest również jedną z bardziej skomplikowanych klas, które dobrze się grają, i niestety jest zbyt wcześnie, aby komentować, w jaki sposób radzą sobie w scenariuszach gracza-przeciwnika.

Kiedy twój rycerz śmierci lub jedna z twoich wcześniejszych postaci osiąga poziom 68, musisz jak najszybciej dostać się do Northrend. Nowy kontynent jest nie tylko epicki i wygląda bardziej imponująco, niż jakakolwiek wcześniejsza lokacja w grze, ale jest także wypełniony setkami zadań do wykonania dla licznych nowych ras i frakcji, które tam spotkasz. Aby dać ci wyobrażenie o tym, ile jest zadań w grze Wrath of the Lich King, musisz ukończyć co najmniej 875, aby odblokować zadania, które rozsiane są po wszystkich ośmiu głównych regionach Northrend. Jest tak dużo nowych treści, że można wyrównać poziom dwóch postaci z 70 do 80, bez konieczności powtarzania wielu z tych samych zadań, chociaż niektóre z nich są tak dobre, że będziesz chciał.

Nowością w grze Wrath of the Lich King są liczne questy, w których celujesz za sterami góry lub pojazdu. Poszukiwacze konkretnych zadań obejmują smoki, mamuty, samoloty, mechaty dwunożne, a nawet giganta. Sterowanie jest nieco inne dla wszystkich, ale nigdy nie są skomplikowane i zawsze są wyraźnie widoczne na ekranie, gdy tylko wejdziesz na pokład. Inną mechaniką gry, która jest często używana w nowych zadaniach, jest fazowanie, które pozwala odróżnić obszary świata od innych graczy. Podobnie do tego, w jaki sposób świat pojawia się w skali szarości, gdy umierasz i musisz uciekać do swojego trupa jako duch, zadania związane z fazowaniem często stosują pewien rodzaj filtra wizualnego do środowiska i umożliwiają interakcję z NPC na różne sposoby. Wrath of the Lich King przenosi ten pomysł na zupełnie nowy poziom. Wykonując określone zadania, wywołujesz dramatyczne zmiany w środowisku, które są takie same dla wszystkich graczy, którzy zakończyli to zadanie, ale dla graczy, którzy jeszcze tego nie zrobili, świat nadal istnieje w swojej oryginalnej formie. Niezależnie od tego, czy osiąga się to za pomocą technicznej magii, czy tylko prostej magii, nie jest jasne, ale jej integracja jest bezproblemowa i niezwykle satysfakcjonujące jest poczucie, że twoje działania mają znaczący wpływ na otaczający cię świat.

Jednak nie każde zadanie w grze Wrath of the Lich King jest tak satysfakcjonujące, głównie dlatego, że większość z nich po prostu nie jest wyzwaniem. Akceptując zadanie, rzadko musisz pytać, czy możesz to zrobić; po prostu musisz dowiedzieć się, kiedy możesz dopasować go do swojego zapełnionego dżemem planu bohaterów. Istnieją questy, w których musisz pogrupować się z innymi graczami, ale nawet te nie są tak trudne jak podobne oferty w grze Pre-Lich King. Nie jest tajemnicą, że Blizzard chce tworzyć treści dostępne dla zdecydowanej większości graczy WOW, a nie tylko dla tych z elitarnych raiding gildii, i pod tym względem nowa ekspansja jest niewątpliwie sukcesem, ale czasami nowa treść też jest odrobinę zbyteczna łatwo. Istnieje tuzin nowych lochów zaprojektowanych dla pięciu graczy, a każdy z nich może zostać pokonany w ciągu godziny przez rozsądnie dobrą grupę. Aby zdobyć najlepsze łupy wpadające w ręce bossów, musisz jednak przejść przez te same lochy na bohaterskim poziomie trudności, co powoduje, że wszyscy wrogowie stają się trudniejsi i są dostępni tylko dla graczy, którzy osiągnęli nowy poziom – pułap 80 .

Oprócz lochów o heroicznej trudności, istnieje garść większych lochów “raidowych” dla grup 10 i 25 graczy, które są przeznaczone dla bardziej doświadczonych graczy. Wyzwanie znacznie wzrasta w lochach rajdowych, a jeśli jest to dla ciebie zbyt łatwe, możesz zdobyć osiągnięcia, na przykład, pokonując bossów w mniej niż trzy minuty, w małej grupie lub bez zginienia jednego gracza. Niektóre osiągnięcia w grze Wrath of the Lich King przynoszą namacalne nagrody, takie jak tytuły i tabardy, a niektóre z najbardziej wymagających gier zdobywają wierzchowce, których nie można uzyskać w żaden inny sposób. Więc jeśli jesteś elitarystą, nie martw się, wciąż masz wiele możliwości, aby odróżnić się od tłumu.

Jeśli bardziej interesują Cię spotkania gracza z graczem niż w misjach i lochach, Gniew Króla Licha także cię zasłania. Na świecie jest wiele questów zorientowanych na PVP, za które codziennie możesz zdobywać doświadczenie, honor i złoto. Pojawiło się również nowe pole bitwy do ataku i obrony, w którym znajdują się bronie oblężnicze, a następnie pojawia się wisienka na torcie PVP: Wintergrasp. Wystarczająco duże, aby wspierać bitwy pomiędzy setkami graczy jednocześnie, Wintergrasp jest regionem, który istnieje tylko po to, aby Horda i Sojusz mogły walczyć o kontrolę nad wielką fortecą w bitwie, która trwa do 40 minut co trzy godziny. Celem atakujących jest zburzenie murów twierdzy za pomocą broni oblężniczej, dostanie się do środka twierdzy i aktywowanie tytanowej kuli (czytaj: duża świecąca kula) w ciągu 40 minut. Celem broniącej frakcji jest ich powstrzymanie. Kiedy pojawi się wystarczająca liczba graczy, aby walka była warta zachodu, jest to prawdopodobnie najbardziej zabawna gra w grze Wrath of the Lich King. W przeciwieństwie do tradycyjnych pól bitewnych WOW, Wintergrasp jest zaprojektowany w taki sposób, że nawet gracze, którzy nie osiągnęli poziomu 80, mogą wnieść swój wkład, a jeśli twoja frakcja jest niedostatecznie reprezentowana na polu bitwy, automatycznie otrzymasz buff, który utrzymuje konkurencję.

Poza tym, że jest to blast, istnieje wiele zachęt do udziału w walce o Wintergrasp. Frakcja, która kontroluje fort, uzyskuje wyłączny dostęp do rzadkich sprzedawców i do małego podziemnego lochu rajdowego. Ponadto, podczas gdy twoja frakcja kontroluje Wintergrasp, każdy boss lochu w ekspansji odrzuci Odłamki Kamienia Strażnika, formę waluty, która może być używana do kupowania potężnych przedmiotów, oprócz ich zwykłego łupu. Podobna funkcja została wprowadzona w ekspansji Burning Crusade, ale związany z nią cel PVP nie był tak zabawny, odłamki spadły tylko w garstce lochów, a przedmioty, za które można wymieniać odłamki, nie były tak pożądane.

Wśród zwykłego asortymentu rzadkich przedmiotów, epickich przedmiotów i wyjątkowych wierzchowców PVP, za które możesz wymieniać swoje odłamki, znajdziesz wiele przedmiotów, które wyglądają identycznie jak pancerze i bronie, które mogłeś użyć w 2004 roku, ale które są w rzeczywistości bardzo różne. Te “pamiątki” są wyjątkowe nie tylko dlatego, że wiążą się z Twoim kontem, a nie z indywidualną postacią, pozwalając im przejść, ale także dlatego, że mogą być używane na każdym poziomie, a ich statystyki odpowiednio skalowane. Heirlooms to świetny pomysł dla każdego, kto ma charakter na wysokim poziomie i chce zacząć nowy, choć niefortunne jest, że wyglądają tak przestarzale i generycznie obok nowszych przedmiotów.

W rzeczywistości wygląd większości nie-epicznych elementów zbroi i broni w grze Wrath of the Lich King jest rozczarowujący. Jeśli poświęciłeś trochę czasu na nabycie dobrego sprzętu w grze Burning Crusade, prawdopodobnie udasz się do Northrend dzierżąc cudownie ozdobną broń lub dwie i ubrany, by zabić. Ten sprzęt prawdopodobnie potrwa kilka poziomów, ale nieuchronnie będziesz miał okazję go ulepszyć w miarę postępów. Czy ten miecz wykonany jest z dwóch kawałków kamienia utrzymywanych razem sznurkiem naprawdę mocniejszego niż twoje ostrze, które wygląda tak, jakby należało do ręki boga? Tak to jest. Elementy pancerza w Northrend mają podobnie improwizowaną atmosferę, a co gorsza, jest możliwe, że będziesz je kilka razy ulepszać na drodze do poziomu 80, nie otrzymując nawet przedmiotu, który wygląda inaczej lub który nie jest dokładnie tym samym modelem różne kolory.

Pancerz i broń są w najlepszym wypadku nabytym gustem, ale nie ma wątpliwości, że ich konstrukcja jest bardzo zgodna z surową naturą samego Northrend. Surowe środowisko kontynentu zamieszkują pół-olbrzymi wojownicy, wełniste mamuty i mnóstwo innych stworzeń, których wygląd sugeruje, że są dobrze przygotowani do przetrwania. Niektóre modele są poddawane recyklingowi i pokazują ich wiek, ale jak zwykle jakość animacji tchnie w nie życie i sprawia, że ​​ich podstawowa geometria jest łatwa do zignorowania. Środowiska Northrend są bardziej epickie i szczegółowe niż te, które pojawiły się w World of Warcraft wcześniej, ale to wiarygodność zachowania postaci i stworzeń sprawia, że ​​naprawdę ożywają. Na przykład niedźwiedzie zawsze pojawiały się w World of Warcraft i teraz nie wyglądają inaczej niż cztery lata temu. Niemniej jednak tylko w grze Wrath of the Lich King nauczyli się łowić łososia i chronić młode. Podobnie stada zwierząt mogą być fascynujące do oglądania; mężczyźni będą ze sobą walczyć i jako pierwsi zareagują na każde zagrożenie ze strony graczy, podczas gdy kobiety i ich młode będą uciekać z najmniejszą groźbą.

Znaczącym dodatkiem do atrakcyjności nawet najbardziej przeczuwających środowisk Northrend jest oryginalna ścieżka dźwiękowa, która w razie potrzeby jest równie piękna jak sceneria. Posiadanie w tle orkiestry w towarzystwie męskiego chóru głosowego, podczas gdy ty jeździsz na smoczym ogniu smoka wysoko nad ośnieżonymi szczytami Smoczego Morza, czujesz się naprawdę epicko, a rustykalny, brzmiący celtycki utwór, który gra na mniej fantastycznych Wzgórzach Grizzly region, w którym łapiesz konie lub poluje na niedźwiedzie, jest równie odpowiedni i jeszcze bardziej imponujący.

Jeśli jesteś w stanie cieszyć się tym, co ma do zaoferowania Wrath of the Lich King, to bądźmy szczerzy, prawdopodobnie już to robisz. Uruchomienie ekspansji było na tyle udane, że gracze na wysokopopulnych serwerach musieli czekać godzinami na zalogowanie się, a najczęstsze skargi polegały po prostu na tym, że niektóre zadania były trudne do wykonania, ponieważ tak wielu graczy próbowało robić to jednocześnie. Kolejki należą już do przeszłości, a teraz wszystko się uspokoiło. Northrend to prawdziwa przyjemność. Jeśli nie masz jeszcze poziomu 68, proponujemy podwoić wysiłki i jak najszybciej wskoczyć na łódź lub zeppelin.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.